Om klubben

Gnesta Båtklubb (GBK), stiftad den 18 juli 1948. Lördag den 18 juli 1948 samlades en skara intresserade båtägare vid Klämmingsbergsbadet på initiativ av Hjalmar Nilsson Gnesta, med inriktning på att bilda en båtklubb för Gnesta.

Vid påföljande möte den 29 juli 1948 vilket också hölls vid Klämmingsbergsbadet valdes Platschef Georg Isberg till ordförande och Färghandlare J.W. Arvidsson till sekreterare, till kassör valdes Disponent Sten Berggren. Mötet beslutade att klubbens namn skulle bli Gnesta båtklubb samt att klubbens främsta uppgift var att påverka markägare och kommunen i frågan om att hålla ån mellan Frösjön Klämmingen i farbart skick.

1952 träffades överenskommelse med Sj, Vårby Bryggeri och kommunen om dispositionsrätt för anläggande av bryggor och båtuppläggning på Bryggeriholmen.

Samma plats brukas också idag som båthamn, 2007 då kommunen uppdrog åt PEAB att bebygga bryggeriholmen med bostäder fick båtklubben flytta sin uppläggning för vinterförförvaring till Vackerby Industriområde.

GBK är sedan 2018 är ansluten till SBU Svenska Båtunionen och till SKBF Sörmlandskustens Båtförbund och är för närvarande cirka 120 medlemmar och förfogar över 102 bryggplatser samt cirka 40 stycken vinterförvaringsplatser i Vackerby industriområde.

IDAG

- cirka 120 medlemmar
- 102 bryggplatser
- cirka 40 stycken vinterförvaringsplatser

Strandlinjen Frösjön

Klicka på bilden så kan du se den i ett större format.