Miljöplan för gnesta båtklubb (gbk)

Miljöplanen har som mål att minska medlemmarnas miljöpåverkan vid båtutnyttjande och underhållsarbeten, där GBKs medlemmar bör försöka använda de mest miljövänliga produkterna vid underhåll och drift av båten. Miljöplanen ska följas av alla medlemmar i GBK.

Grunder
Endast av myndigheter godkända båtbottenfärger och andra kemikalier får användas.

Information om godkända och icke godkända båtbottenfärger finns på Kemikalieinspektionens hemsida, www.kemi.se.

Kemikalieinspektionens beslut om godkännande av färger innehållande biocider är kopplade till ett villkor om "huvud-saklig förtöjningsplats".

Med detta menas den egna, fasta båtplats man har eller har hyreskontrakt för. Om båtägaren innehar flera platser, inklusive plats i sötvatten, blir platsen som ligger i sötvatten avgörande för om båten får vara målad med biocidfärg eller inte. Detta på grund av att det inte finns några godkända biocidfärger för sötvatten/insjöar.

OBS! Det finns inga godkända båtbottenfärger för sötvatten. I sötvatten ska båtbottenfärger vara helt koppar och biocidfria

Vid borttagning av bottenfärg ska underliggande mark skyddas med presenning eller dylikt och uppsamlade färg rester samlas ihop efter varje arbetsdag i lämplig behållare ·för att undvika spridning. Uppsamlade färgrester ska sedan lämnas till kommunens återvinningscentral.

Vid maskinslipning använd dammsugare med uppsamlingspåse kopplad till slipmaskinen. Efter slutfört arbete lämnas uppsamlingspåsen till kommunens återvinningscentral.

Glykol, spillolja och bensin/diesel får EJ tömmas på marken eller i sjön! Uppsamling måste ske och lämnas till kommunens återvinningscentral

Vid vinterförvaring av båten vidtas förebyggande åtgärder för att skydda marken från eventuella bränsle- och oljespill samt andra kemikalier.

Avfallshantering
Varje medlem ansvarar för sitt eget avfall som uppstår i samband med båthantering, höst- och vårrustning.

Till exempel färgrester, el- och elektronikskrot, plast och metall lämnas till kommunens återvinningscentral.

Förpackningar och emballage såsom plast, kartong- och metallförpackningar lämnas till lämpligaste återvinningsstation, eller till kommunens återvinningscentral.